by Aleksandra Migała Aleksandra Migała Brak komentarzy

Storytelling. Jak zostać bohaterem swojej historii?

Historie opowiadamy codziennie, niekoniecznie są to bajki na dobranoc, niekiedy wspomnienie z dzieciństwa, którym chcemy podzielić się ze swoją przyjaciółką, innym razem zabawne wydarzenie z pracy, które streszczamy sąsiadce, stojąc w kolejce w osiedlowym sklepie. Storytelling jest nam wszystkim bliski, niektórzy są nawet nieświadomymi swoich umiejętności mistrzami opowiadania fantastycznych historii. Czy jednak zawsze to my sami jesteśmy ich bohaterami? Twoi klienci chcą zobaczyć Cię w tej pierwszoplanowej roli, nie chcesz ich przecież zawieść, prawda?

Przeżywamy kryzys zaufania

„Firma z X – letnim doświadczeniem, profesjonaliści, którzy dążą do zaspokojenia potrzeb klienta… najwyższa jakość produktu i otwartość na nowe technologie…” – jak zdarta płyta podobne teksty powtarzają się na kolejno przeglądanych przez Ciebie stronach internetowych. Mam rację? Żeby się wyróżnić, trzeba zaciekawić odbiorcę, pokazać mu, że jesteś inny, masz do powiedzenia coś ciekawego, czego nie znajdą na innych stronach internetowych. To jeden z etapów procesu budowania zaufania u potencjalnego klienta, nie jest dzisiaj to rzecz prosta. Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome roli reklamy, wielu ludzi widzi w niej jedynie manipulacyjne narzędzie w rękach sprzedawców. Oni już to wiedzą, prawda jest jednak zupełnie inna.

Na zaufanie trzeba sobie zapracować, jest to jednocześnie proste i trudne. Po pierwsze klient wybiera te marki, które pozwalają mu je lepiej poznać i jednocześnie opowiadają o sobie w sposób ciekawy. Po drugie każdy z nas ma przecież swoją własną historię, nikt nie przeżył dokładnie tego samego. Po trzecie nie powielamy utartych schematów obecnych u konkurencji. Jesteśmy sobą, jesteśmy prawdziwi, jesteśmy ludźmi takimi, jak Ci, do których mówimy. Niby nie powinno być trudno stworzyć dobry storytelling, a jednak dla wielu jest to duże wyzwanie.

Fakty, emocje, akcja

Pamiętasz bajkę o Czerwonym Kapturku albo Kubusiu Puchatku? Od początku trzymała w napięciu, kiedy po raz pierwszy ją słyszałeś, nie wiedziałeś, co się wydarzy dalej. Czekałeś na rozwój akcji, razem ze swoim bohaterem przeżywałeś chwile radości, grozy, smutku i wzruszeń. Każda bajka, opowieść, film i serial ma akcje i wzbudza konkretne emocje. Są one jednak fikcją, brakuje w nich faktów i tym różni się od nich storytelling.

Storytelling jest opowiadaniem historii z życia wziętej, swojej własnej historii. To połączenie faktów, emocji i zwartej akcji. Jest więc to jednocześnie dzieło dziennikarskie, copywriterskie i poetyckie, trzeba znaleźć pomiędzy tymi tak bardzo skrajnymi rodzajami tekstu odpowiedni balans.

Storytelling – historia prawdziwa…

… stworzona z wykorzystaniem szerokiej palety barw, przepełniona emocjami, złożona ze zdań, z których każde pobudza apetyt na więcej. Storytelling musi być prawdziwy, ale nie może być zlepkiem przypadkowych zdarzeń, one mają mieć znaczenie dla Twojego klienta, być związane z tym, czym się zajmujesz. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy z artykułami dla dzieci, a Twoimi potencjalnymi klientami są rodzice, informacja o Twoim zainteresowaniu fotografią będzie dla nich mało istotna. Skoncentruj się na tym, co ważne nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla osób, którym chcesz opowiedzieć swoją historię. Przedstaw siebie jako człowieka nie tylko z sukcesami i zrealizowanymi marzeniami, ale również ze słabościami, potknięciami i wadami. To ideały wzbudzają najmniejsze zaufanie, wszyscy dobrze wiemy, że ich nie ma.

Podróż do przeszłości

Zabierz swojego odbiorcę w podróż po zakątkach swojego życia, które doprowadziły Cię do miejsca, w którym się teraz znajdujesz. Niech będzie to historia tylko o Twojej marce, o tym jak powstała, ale też o Tobie, w życiu ufamy ludziom, a więc to Ty przede wszystkim powinieneś być głównym bohaterem. Zdefiniuj misję swoją i swojej firmy, nigdy nic nie robimy bez celu, nie zawsze potrafimy jednak od razu odpowiednio nazwać to, co chcemy osiągnąć. Storytelling musi być też nauką, zwracać uwagę na konkretne problemy, inspirować i motywować, pokazywać, że każdy może pokonywać bariery. W Twojej historii muszą się ponadto znaleźć wartości, które wyznajesz, są dla Ciebie ważne, dzięki czemu odbiorca będzie mógł się utożsamić z Tobą i Twoją marką, odnaleźć w Tobie człowieka jemu bliskiego.

Storytelling pobudza wyobraźnię odbiorcy, angażuje go w życie marki, oddziałuje na emocje i jednocześnie przekazuje fakty, które łatwiej zapamiętać, kiedy są elementami dynamicznej akcji. Opowiadanie łączy firmę z klientem, zmniejsza dystans między nimi, buduje autentyczność, kreuje Cię na indywidualność z misją, wizją i celem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *