by Aleksandra Migała Aleksandra Migała Brak komentarzy

Kiedy utkniesz w martwym punkcie – inspirujący content marketing

Tworzenie tekstów reklamowych i skuteczny content marketing wymaga kreatywności i każdy copywriter się ze mną zgodzi, że niestety są momenty, kiedy jej brakuje. Nie wynika to z zaniku umiejętności pisania, utraty wiary we własne możliwości czy, co najgorsze, wypalenia zawodowego. To nie tak! Każda kreatywna dusza potrzebuje inspiracji, nic nie powstaje z niczego. Im szybciej sobie to uświadomimy, tym łatwiej będzie nam zaakceptować swoje słabości.

Proces twórczy opiera się na poszukiwaniu, nie bez powodu mówi się, że dobry copywriter musi być mistrzem researchu. Tak naprawdę to ta umiejętność czyni nas dobrymi tekściarzami. Od tego wszystko się zaczyna, zanim zaczniemy pisać, musimy wiedzieć, co na ten temat mają do powiedzenia inni. Następnie musimy zrobić to lepiej, tylko albo aż tyle.

Czy wiesz, co mają do powiedzenia inni?

Internet jest zalany informacjami i danymi na każdy temat, znajdziesz w nim wszystko, czego potrzebujesz z każdej dziedziny. Content marketing nie polega na pisaniu tekstów sprzedażowych, a na tworzeniu historii, która często już istnieje, teraz trzeba ją opowiedzieć na nowo, inaczej, w sposób, w jaki nie zrobił tego nikt wcześniej.

Słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni, nie jest więc punktem wyjścia do ich naśladowania, jest zupełnie odwrotnie. Musimy wyjść poza utarte już schematy i standardy, pozwolić sobie na ryzyko i łamanie zasad. To, co nowe, przyciąga uwagę, często jest kontrowersyjne i zaskakujące, ale o to chodzi, aby mówić do odbiorcy innym językiem niż konkurencja, innym, ale zawsze dla niego zrozumiałym. To wymaga doświadczenia, ale kto nie podejmuje prób, nie popełnia błędów, nie eksperymentuje, ten nigdy nie wypełznie ze swojego statusu quo.

Aktywny obserwator i badacz

Coś czasami wydaje nam się absurdalne do momentu, kiedy przypadkiem pomoże nam rozwiązań nad odwieczny problem. Content marketing wymaga pracy, nawet kiedy odpoczywasz, możesz, a właściwie powinieneś pracować. Inspiracje, które mogą Ci się przydać są wszędzie, niekoniecznie wykorzystasz je teraz, ale w tekstach pisanych za kilka tygodni możliwe, że już tak.

Czytasz książki, gazety, magazyny? Przeglądasz ulotki, broszury i katalogi reklamowe? Jeżeli tak, to masz gotowy warsztat swojej pracy. Nagłówki w gazetach, hasła reklamowe na ulotkach, opisy w katalogach, a nawet fragmenty w książkach, wszystko, co jest tekstem jest jednocześnie inspiracją copywritera.

„Każdy z nas ma przed sobą ocean możliwości. Problem polega na tym, że większość ludzi przychodzi do tego oceanu z łyżeczką do herbaty.” (Jim Rohn)

Wiele osób nie wykorzystuje potencjału, jakiego dostarcza nam tekst pisany. Uznaje, że książka będąca tekstem literackim nie może podzielić się niczym wartościowym i przydatnym z copywriterem. Nic bardziej mylnego, może, a nawet to robi, tylko bardzo rzadko dajemy jej szanse…a szkoda.

Moja rada: Spodobał Ci się jakiś fragment książki? Konkretny slogan reklamowy przyciągnął Twoją uwagę? A może zaintrygował Cię tytuł artykułu prasowego? Kup notes lub zeszyt, najlepiej od razu 100-kartkowy (przyda się, obiecuję). Zapisuj w nim wszystkie ciekawe z Twojego punktu widzenia teksty. Nie wykorzystuj ich potem w takiej formie, a eksperymentuj, baw się słowem, fantazjuj. To jest Twoja inspiracja.

Konkretnie! Gdzie?

Zapewne oczekujesz ode mnie, że teraz podam Ci konkretne źródła inspiracji, jakie możesz następnie wykorzystać w swoich tekstach. Już wiesz, że są to gazety, magazyny, ulotki i książki. A co z konkurencją? Co z tymi, którzy mają coś do powiedzenia na ten sam temat co Ty? Musisz oswoić się z wirtualnym światem i dużą ilością informacji. Oswoić i odpowiednio wykorzystać jego możliwości, musisz do tego oceanu przyjść z dużym nabierakiem, nie łyżeczką do herbaty. Do swojego tygodniowego harmonogramu pracy dodaj pozycje „przeglądanie blogów i portali z branży X” (branża X, czyli Twoja). Czytaj zamieszczane tam artykułu i zapoznaj się z tematami, jakie są zamieszczane na tych stronach. Bądź na bieżąco, wychwytuj ciekawe newsy, zaprzyjaźnij się z mediami społecznościowymi. Ale jest jeszcze coś, DUŻE COŚ!

Nieocenionym źródłem inspiracji jest narzędzie Google Trends. Jest to miejsce, które wychodzi naprzeciw Twojej stagnacji. Zyskujemy dostęp do danych i informacji, które cieszą się największą popularnością w Google w tym momencie, w czasie rzeczywistym. Dzięki niemu dowiesz się, jakie są aktualne trendy w Twojej branży, czego szukają i tym samym potrzebują Twoi klienci/odbiorcy. Ponadto otrzymasz listę słów kluczowych, które możesz wykorzystać w swoich tekstach.

Żeby dobrze pisać, trzeba dużo czytać. Content marketing to wartościowa treść wyrażona słowami. Nie wystarczy pisać o czymś, trzeba pisać konkretnie, na temat i ciekawie. Możesz pisać na temat, na który powstało już tysiące tekstów, ale musisz pisać inaczej, tworzyć własną historię.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.